lauantai 10. tammikuuta 2015

Ruoka

Pinaattinen uunilohi oli minun päivälliseksi tekemäni ruoka tänään.

Olen paljonkin miettinyt  niiden ihmisten ruokailua,jotka asuvat /elävät yksin. Kuinka paljon he syövät työpäivinään lounasravintoloissa,kuinka paljon viikonloppuisin mennään valmisruoilla, ja sitä,milloin he tekevät ruokaa itselleen ja millaista se ruoka on. Viitsivätkö he edes tehdä ruokaa vain itselle,ja kiinnostaako ruoka kuinka paljon... Ja tietysti kaikki eivät osaa tehdä ruokaa,mikä on sääli.
  Mutta minä rakastan ruokaa ja vaikka asun ja elän yksin,tykkään todellakin viettää aikaa keittiössä kokkaillen,kokeillen,testaten kaikkia reseptejä, mitä kerään lehdistä,netistä ja telkusta. Joskus pyydän ystäviltäni jonkun hyvän ohjeen itselleni,mitä olen heillä saanut maistella kieli pitkällään ja silmät sirrillään.
  Minä koen ruoanlaiton rentouttavaksi kun taas isäni, että hän inhosi ruoanlaittoa,vaikka perusasiat osasikin. Isäni olisi voinut elää grillatulla kanalla ja valkoisella leivällä. Näin erilaisia me ollaan! 
  Tykkään myös terveellisestä ruoasta,ja olen melkoisen huolestunut tästä suunnasta mihin ollaan menossa. Kun minä olin n.20v ja kokkailin silloinkin jo intohimoisesti kaikkea testaillen , ei tarvinnut miettiä, onko ruoka turvallista syödä ja miten se on tuotettu ja mitä siitä itseemme saamme. Nykyään pitää jo  miettiä mikä on turvallista laittaa suuhun ja kuinka ja missä ruokamme on tehty/tuotettu. Surullista,että näin on käynyt,ja toisaalta se joulukinkku-kohu-uutinen oli aika pelottava esimerkki ruoan turvallisuudesta näin 2000-luvulla.
  Ja vaikka asun/elän yksin tykkään tehdä hyvää ruokaa ja tykkään tarjoilla sen itsellenikin nätisti. Minusta ruokaa pitää kunnioittaa,on niin paljon niitä,joilla on nälkä.
 Tämän ruoan ohjeen otin Talo&Koti lehdestä ja päätin kokeilla,tässä resepti, jos joku muukin innostuu tekemään. Helppo ja nopea ja äärettömän hyvää! 

 450g lohifileetä 
   50g tuoretta pinaattia
          voita/marg.
 100g maustam. Tuorejuustoa
  Ripaus mustapipp. Ja suolaa

Ohje: Kuumenna paistinpannulla voi ja lisää joukkoon huuhdellut pinaatti. Kääntele muutama min. Ja lis. Tuorejuusto,mustapipp,ja suola pannulle,sekoittele ja sulata juusto miedolla lämmöllä.
Leikkaa fileeseen viiltoja nahkaan asti ja täytä viillot pinaattiseoksells. Laita filee sopivaan uunivuokaan.
Lusikoi loppu pinaattiseos fileen reunoille. Kypsennä fileetä 175-asteisen uunin keskitasolla n. 25min. 

Minä tein perunamuusin perunoista ja porkkanoista lisäksi ja salaatiksi hedelmiä ja vihanneksia ja namnam,kuppi kahvia päälle ja kyllä kelpaa nyt sulatella ja nauttia olostaan . 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti